EXPO 600 000 beeldjes - 600 000 namen

  • de land-art-installatie

© Harold Naeye

In het paviljoen aan de start van wat eens de wandeling rond de land-art-installatie was, verenigt een glazen kunstwerk met daarin de 600 000 gerpersonaliseerde dog tags letterlijk de verschillende nationaliteiten en generaties in de herdenking. Op het gewapend glas is de quote  ‘The future depends on forgotten memories’ van de kunstenaar gegraveerd. Dit citaat geeft perfect de uiteindelijke boodschap van ComingWorldRememberMe weer: wij zijn de anderen en de eerderen. Elke nieuwe generatie is medeverantwoordelijk voor het dragen en koesteren van het universele streven naar vrede. Het citaat weerspiegelt zo de inhoudelijke elementen van de totaalvisie en de missie CWRM.

Net buiten het paviljoen staat de sculptuur Remember Me, een bronzen ei met een glazen breuklijn in, dat symbolisch wordt beschermd door een nest van bronzen kippenklauwen. In de sculptuur bevindt zich een usb-stick met daarop de volledige database van de peters en meters gekoppeld aan de slachtoffers van op de Namenlijst.

Het hart van de installatie was een platform waarop de sculptuur Coming World van Koen Vanmechelen wordt gepresenteerd. In de gietvloer van het platform werd de recentere wereldkaart geëtst. Het reusachtige ei van beton, metafoor voor een wereld die altijd groeit en in beweging is, ligt stil en doet ons reflecteren over de essentie van het herdenkingsproject: herdenken, verbinden, reflecteren en helpen. De zeshonderdduizend beeldjes lagen uitgelijnd rond het platform in de vorm van het Pangea, de wereld zoals die 225 miljoen jaren geleden uit slechts een continent bestond. De beeldjes waaierden als een massaal menselijk schild uit in de zone van het niemandsland en vormden daar een symbolische barrière op het terrein waar honderd jaar geleden, vier jaar lang, onmenselijk leed dagelijkse kost was. 
De sculptuur Coming World krijgt in 2019 een nieuwe bestemming op het domein.                                                                                                                              

Vanop de uitkijkbrug met bijzonder uitzicht over de indrukwekkende land art installatie was te zien hoe de installatie leek samen te smelten met de historie van het landschap en de omringende natuur. Tegelijk bleef het, net als de frontzone honderd jaar geleden, een vreemde ingreep in een vreedzame omgeving: het evoceerde de hallucinante geschiedenis van deze plek en liet ons nadenken over hoe onmenselijk de maatschappij toen en nu kan ontsporen.

Een bezoek aan de installatie kon uitgebreid worden met een wandeling langsheen het poëzieparcours Ode aan de War Poets van de Vlaamse dichter Willie Verhegghe. Poëziecurator Willy Tibergien, stichter en ere-directeur van het Poëziecentrum in Gent selecteerde tien gedichten uit zijn bundel Dode Paarden Dode Dichters/Dead Horses Dead Poets. Deze gedichten kregen langsheen het vlonderpad van The Bluff een gepaste plaats en brachten de bezoekers rust en ruimte tot reflectie. 

Het parcours eindigde bij de Cosmogolem, een houten sculptuur van Koen Vanmechelen. Zijn Cosmogolem reisde actief mee met de mobiele workshops van ComingWorldRememberMe. De reusachtige figuur is een metafoor voor een wereldreiziger die met open blik de mensen tegemoet treedt, een beschermer van de kinderrechten. Er staat momenteel reeds op 33 plaatsen in de wereld een gepersonaliseerde Cosmogolem. Om hem heen groeit steeds een ontmoetings- en verbindingsplek waar de bezoekers een geschreven boodschap kunnen achtergelaten in een luikje op de plaats van zijn hart.

De land-art-installatie ComingWorldRememberMe was een toegankelijke en respectvolle herinnering aan het onmenselijke leed dat miljoenen mensen honderd jaar geleden moesten ondergaan wegens een wereldwijd gewapend conflict. Elk beeldje van deze participatieve installatie was een vredevol statement van alle projectpartners en van de tienduizenden peters en meters die actief hebben deelgenomen.