Koen Vanmechelen vertelt

  • Jan Moeyaert en Koen Vanmechelen

© Harold Naeye

“ComingWorldRememberMe is een ode aan een nieuwe toekomst gegrond in de herinnering van de verschrikkingen van de Eerste Wereldoorlog. Deze tijdelijke land art installatie symboliseert de hergeboorte van een hoopvol verlangen naar een nieuwe, meer vredevolle wereld.

ComingWorldRememberMe wil een stem geven aan de doden en bestaat onder andere uit 600 000 kleien beeldjes. Gepersonaliseerde dog tags met de namen van de doden brengen hen tot leven. De beeldjes zijn een gemeenschapswerk, gemaakt in verschillende ateliers door een veelheid van mensen en nationaliteiten. Hun beeldjes tonen de ruggengraat van een gebogen figuur die zich lijkt te bezinnen. Die zich schrap zet, buigt, maar zich ook recht. De ruggengraat toont de kracht van het leven, de vastberadenheid om verder te gaan, om te bouwen en niet te breken.

Het maken van de beeldjes was een helings- en bewustmakingsproces. Een medicatie tegen de donkerte van onze tijd. Het verplichtte de maker ervan tot een diepe duik in het verleden. Een plaats geven aan vergeten herinneringen is het bouwen aan onze toekomst. ComingWorldRememberMe waarschuwt zo tegen de gevaren van oorlog. Een generatie zonder oorlog kan zich laten verleiden tot het idee dat een beetje oorlog nog niet zo slecht is. De 600 000 vertellen ons vandaag dat oorlog nooit iets oplost.

Vier jaar lang is er gewerkt aan ComingWorldRememberMe, vier jaar lang hebben we ons de doden herinnerd. De toekomst, de Coming World, wordt verbeeld door een groot ei dat op barsten staat en de geboorte voorspelt van de nieuwe mens. Een collectieve duik in het verleden is het fundament voor het Pangea van onze nieuwe generaties. Voor een wereld in spirituele verbondenheid, ontstaan uit een Big Bang. Het ei als massa, de mensen als energie.

Zoals de natuur dit niemandsland opnieuw opeiste, zo kan vrede ook oorlog uitwissen. Zonder ooit te vergeten.”

Koen Vanmechelen