We leven in een tijdperk waarin computers in staat zijn om pophits te schrijven en kunstwerken te produceren. Meer en meer banen worden overgenomen door robots. Informatietechnologie wordt steeds verfijnder en de toepassing steeds gecompliceerder. Als je werkzaam bent in een creatief beroep, zou je je bijna gaan afvragen of er binnenkort nog wel vraag is naar creativiteit binnen het beroepsleven.
Het antwoord op die vraag blijkt echter positief te zijn. Uit een onderzoek van LinkedIn wordt creativiteit aangemerkt als meest gevraagde soft skills voor werkgevers in 2019. En volgens een onderzoek dat onlangs in opdracht van Adobe werd uitgevoerd, maken werknemers in het creatieve veld zich gelukkig weinig zorgen over de opkomst van IT.
IT en de vraag naar creatieve skills
Waarom doet de opkomst van IT de vraag naar creatievelingen toenemen? Wat zijn de belangrijkste redenen dat werkgevers, nu het gebruik van kunstmatige intelligentie steeds verder toeneemt, juist meer vraag hebben naar creatievelingen op de werkvloer? Hiervoor zijn een aantal redenen:
– Gepersonaliseerde algoritmes
Algoritmes bepalen meer en meer de inhoud die je te zien krijgt op Youtube, Facebook of Netflix en wat je krijgt te horen op apps als Spotify. Maar waarop baseert een computer welke muziek binnen welk voorkeursprofiel of genre past? Dat is het werk van een muziekkenner.
Om algoritmes te personaliseren is alleen informatietechnologie dus niet genoeg. Ook hieraan komen creatieve geesten te pas. Nu Internet profielen bepaalt van zijn gebruikers, kunnen zelfs trailers voor films of series op de kijker worden toegespitst. Niet alleen wat betreft de film of serie waarvoor de trailer adverteert. Ook inhoudelijk kunnen trailers tegenwoordig worden gepersonaliseerd op basis van de interesses en voorkeuren van de gebruiker.
– Meer tijd voor creativiteit
Omdat steeds meer routinematige, eentonige klussen aan de computer kunnen worden overgelaten, komt er steeds meer tijd vrij. Deze vrijgekomen tijd zou kunnen worden gebruikt worden om werknemers naar huis te sturen. In de praktijk blijkt gelukkig dat bedrijven deze tijd benutten om werknemers meer ruimte te geven hun creativiteit te benutten. Dit betekent dat ook de concurrentie innovatiever bezig kan en zal zijn. Creatieve alles-kunners nemen dus steeds meer de plaats in van administratief gerichte, routinematig werkende werknemers, omdat deze door robots worden vervangen.
– Sfeer neerzetten is mensenwerk
Bij het ontwerpen van merken, reclamecampagnes enzovoorts speelt het gevoelsleven een rol. Het neerzetten van een bepaalde sfeer, het creëren van een nieuw imago… Hierbij kan IT weliswaar een geweldig hulpmiddel zijn, maar er is toch een bepaalde creativiteit en kunstzinnige gevoelsbeleving nodig om een campagne te bedenken en in banen te leiden.
– Creativiteit binnen de ICT
Ook binnen de ontwikkeling van informatietechnologie zelf zijn creatievelingen nodig. Om software problemen te laten oplossen moet je een “blauwdruk” voor deze probleemoplossing invoeren. Ook dat is het werk van creatief aangelegde mensen. Het oplossen van problemen vereist immers vindingrijkheid en oorspronkelijkheid en dat zijn creatieve kwaliteiten.
Conclusie
Zolang bedrijven willen groeien en bezig blijven met nieuwe innovaties en niet op hun lauweren rusten, zo lang als de concurrentie hetzelfde doet en ze IT gebruikt om de kwaliteiten van hun werknemers beter te benutten… Zo lang als organische, menselijke inspiratie en creativiteit op waarde geschat en lees: boven de vermogens van Kunstmatige Intelligentie gewaardeerd worden (hoe verfijnd en hoog ontwikkeld ook) zal het gebruik van informatietechnologie de vraag naar creatieve werknemers slechts doen toenemen.
Creatief zijn en out-of-the-box-denken is iets van alle tijden en is een uitdrukking van intelligentie. Dat is wat ons als mens onderscheidt. Helaas kunnen we ook creatief zijn in het kwade. Dat is iets om minder trots op te zijn.