De kracht van verkopen

Het verkopen van producten is tegenwoordig moeilijker dan ooit tevoren. De reden hiervoor is dat er tegenwoordig meer concurrentie is dan ooit. Natuurlijk hebben we al langer een vrije markt systeem, maar het was nog niet voorgekomen dat op grote schaal mensen dingen konden verkopen. Denk daarbij aan vele kleinschalige webwinkels die mensen tegenwoordig hebben. Die worden meestal vanuit huis gerund, dus daardoor is het niet lastig om er één te starten. We leven tegenwoordig in tijden waarin dit vrijwel risicoloos kan gebeuren. Maar wat zijn nu goede verkooptips? Hoe zorg je ervoor dat je veel kunt verkopen? Lees hieronder enkele tips.

De kracht van verkopen
© Pixabay.com

Tip 1: qua prijs onder de concurrentie gaan zitten

Een belangrijke verkooptip is om qua prijs onder de concurrentie te gaan zitten. Dan is de kans groter dat je meer producten gaat verkopen. Het nadeel van die techniek is echter dat je dan wel veel minder winst maakt. Maar op de lange termijn kun je dan misschien wel weer meer winst draaien. Het heeft ook te maken met wat je verkoopt natuurlijk en welke kosten je hebt. Veel ondernemingen vragen een hoge prijs voor hun producten, omdat ze veel kosten hebben waar ze rekening mee moeten houden. Denk daarbij aan de huur en dat soort dingen. Als jij die kosten echter laag weet te houden, heb je daar natuurlijk veel baat bij. Je kunt de producten dan voor lagere kosten inkopen, met alle positieve gevolgen van dien.

Tip 2: fysiek verkopen? Wees sociaal

Als je fysiek producten gaat verkopen, dan moet je zo sociaal en authentiek mogelijk zijn. Veel verkopers krijgen tips om een hele gewiekste verkoper te worden. Vaak zijn ze echter totaal niet authentiek en dat stuit veel mensen tegen de borst. Denk bijvoorbeeld aan het stereotype van de gewiekste verkoper die in het leven is gekomen. Bijvoorbeeld een autoverkoper die veel te blij is en echt geforceerd sociaal. Als je, wat betreft verkopen, jezelf te extreem opstelt, dan is de kans groot dat mensen onheil vermoeden. Je kunt dus beter gewoon authentiek blijven en dicht bij jezelf proberen te staan. De kans is dan veel groter dat mensen je waarderen en je betrouwbaar vinden overkomen. En juist dat is belangrijk als het om verkopen van producten gaat.

Marktkraam
© Pixabay.com

Tip 3: veel oefenen

Als het om verkopen gaat, is het van belang om veel te oefenen. Er zijn namelijk een paar karaktereigenschappen die bij een goede verkoper horen. Enerzijds moet je verbaal sterk zijn. Dat betekent dat je een hoog vocabulaire en goede woordenschat moet hebben. Op die manier kun je namelijk het beste uiteenzetten waarom een specifiek product zo goed is voor de potentiele klant. Probeer daar dan ook altijd rekening mee te houden. Daarnaast is het belangrijk om te focussen op je toon. Als spreker moet je altijd verstaanbaar zijn, anders wordt het lastig voor de klant om je te geloven. Als jij constant woorden moet herhalen, omdat de eventuele klant het niet kan verstaan, dan kunnen we spreken van een groot probleem. Probeer daar dus altijd rekening mee te houden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *