Tips om om te gaan met kritiek

Het omgaan met kritiek is vaak lastig. We hebben de neiging om onszelf te verdedigen of we gaan juist in de aanval door kritiek te leveren op de ander. Ook kan het zijn dat je je aangevallen voelt en je terugtrekt. Je luistert dan niet meer naar wat de ander zegt. Kritiek ontvangen kan ook heel waardevol zijn. Het maakt je valkuilen zichtbaar en je wordt je bewust van wat je nog moet leren. Ook kan het privé je relatie verbeteren met je partner of zorgen voor een betere samenwerking met je collega’s. Wij geven je tips om om te gaan met kritiek.

Tips om om te gaan met kritiek
© Pixabay.com

Stappenplan omgaan met kritiek

Het is belangrijk om rustig te blijven als je kritiek krijgt. Haal adem voordat je reageert. Luister naar de kritiek en schiet niet in de verdediging. Soms is het ook beter om er later op terug te komen. Zo kan je even nadenken over de kritiek en je emoties laten zakken. Bedenk ook of je iets positief uit de kritiek kunt halen. De ander heeft het beste met je voor. Vraag om verheldering en voorbeelden als je de kritiek niet herkent. Soms wordt kritiek ook verpakt als een grapje. Maakt iemand een grappige opmerking en snap je het niet? Vraag dan door. Heb je tenslotte nog steeds twijfels of de kritiek terecht is, vraag dan iemand anders of deze persoon de kritiek herkent. Vind je de kritiek nog steeds onterecht? Laat het dan los en ga niet meer in discussie. Leg uit waarom je de kritiek onterecht vindt en laat het daarbij.

Tips om om te gaan met kritie
© Pixabay.com

Kritiek geven

Omgaan met kritiek is een uitdaging, maar dat geldt ook voor het geven van kritiek. Het is vaak lastig om anderen aan te spreken op hun gedrag. Vaak verzinnen we een uitweg om maar geen kritiek te hoeven geven. Kritiek leveren leidt vaak niet tot beter gedrag. Als je gedrag echt wilt veranderen, kan je beter kiezen voor een andere aanpak. Beloon goed gedrag. Geef een compliment als iemand op tijd is, in plaats van te spreken over de keren dat iemand te laat kwam. Reageer meteen op slecht gedrag in plaats van erover te praten. Gooit je kind zijn sokken niet in de wasmand? Was deze sokken dan niet. Los ook geen problemen van anderen op, maar laat de verantwoordelijkheid bij de ander. Is je collega te laat begonnen aan zijn werkzaamheden voor het project? Laat hem er dan zelf voor zorgen dat het toch nog in orde komt en neem de werkzaamheden niet over. Als je collega tot laat moet overwerken om het werk toch nog op tijd af te krijgen, zal hij de volgende keer wel op tijd beginnen. Kom je er niet onderuit om kritiek te geven, wees dan zo concreet mogelijk en kom met voorbeelden. Vertel de ander hoe jij je voelt en wat je wilt. Luister ook naar de reactie van de ander en kies het juiste moment.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *